Kapituła rankingu, której przewodniczył prof. Michał Kleiber, oceniła 21 dyscyplin studiów technicznych.
Według kapituły na 13 kierunkach najlepsze studia inżynierskie prowadzą wydziały Politechniki Warszawskiej. Te kierunki to: automatyka i robotyka (Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa), architektura (Wydział Architektury), biotechnologia (Wydział Chemiczny), energetyka (Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa), elektronika i telekomunikacja (Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych), elektrotechnika (Wydział Elektryczny), geodezja i kartografia (Wydział Geodezji i Kartografii), informatyka (Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych), inżynieria biomedyczna (Wydział Mechatroniki), inżynieria chemiczna i procesowa (Wydział Inżynierii Chemicznej i Procesowej), mechatronika (Wydział Mechatroniki), technologia chemiczna (Wydział Chemiczny) oraz transport (Wydział Transportu).
Najlepsze studia na 3 kierunkach - fizyka techniczna (Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej), inżynieria materiałowa (Wydział Inżynierii Materiałowej i Ceramiki), mechanika i budowa maszyn (Wydział Inżynierii Mechanicznej i Robotyki) - prowadzi Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie.
Również w 3 kierunkach - budownictwie (Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego), górnictwie i geologii (Wydział Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii), zarządzaniu i inżynierii produkcji (Wydział Mechaniczny) – zwyciężyły wydziały Politechniki Wrocławskiej.
Natomiast najlepsze studia inżynierskie na 2 kierunkach - logistyce (Wydział Organizacji i Zarządzania) i inżynierii środowiska (Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki) – prowadzi Politechnika Śląska.
Szczegóły rankingu można znaleźć pod adresem: www.perspektywy.org/forum2017
Zasady rankingu zostały opracowane przez kapitułę, w skład której weszli zarówno eksperci z zakresu szkolnictwa wyższego, jak i przedstawiciele różnych dziedzin przemysłu. Oceniali oni kierunki studiów w oparciu o 13 kryteriów, pogrupowanych w sześć kategorii: prestiż, absolwenci na rynku pracy, potencjał akademicki, efektywność naukowa, potencjał dydaktyczny, innowacyjność.
Cytowany w komunikacie prezes Fundacji Edukacyjnej Perspektywy Waldemar Siwiński deklaruje, że celem rankingu nie było sklasyfikowanie wszystkich polskich studiów technicznych.
"Nasz ranking należałoby raczej nazwać elitarnym, bowiem poprzeczka wejścia jest ustawiona wysoko" - stwierdza, dodając, że ma tutaj na myśli zarówno wymóg posiadania przez jednostkę pełnych uprawnień akademickich, jak i wysokiego poziomu studiów, kończących się tytułami inżyniera i magistra inżyniera.
Siwiński zwraca uwagę na dwa z 13 kryteriów, które brała pod uwagę kapituła.
Po pierwsze, na wskaźnik przygotowany w oparciu o ogólnopolskie badanie „Ekonomiczne Losy Absolwentów” (ELA) przeprowadzone przez resort nauki z wykorzystaniem danych ZUS. Wskaźnik wykorzystuje dla danego kierunku studiów: procent absolwentów w rejestrach ZUS, ryzyko bezrobocia na tle stopy bezrobocia w powiecie zamieszkania absolwentów, oraz wysokość zarobków absolwentów w odniesieniu do zarobków w powiecie ich zamieszkania.
Po drugie, na wskaźnik „Jakość przyjętych na studia”. Jest on mierzony wynikami egzaminów maturalnych osób, które 1 października 2016 r. podjęły studia na I roku studiów stacjonarnych na określonym kierunku studiów w danej jednostce (dotyczy maturzystów 2016 r.).
Prezes fundacji zauważa, że konsekwencją wprowadzenia tych wskaźników jest brak w ostatecznej klasyfikacji rankingowej tych uczelni technicznych, które nie posiadały lub nie dostarczyły danych w wymaganym zakresie. „W szczególności dotyczy to Akademii Morskiej w Szczecinie i Akademii Morskiej w Gdyni, dla których nie ma danych w badaniu ELA. Znakomita większość ich absolwentów pracuje w firmach zagranicznych i nie ma kont w ZUS” – podkreśla.
Dodaje, że spośród uczelni technicznych w zestawieniu brakuje Politechniki Świętokrzyskiej (która nie udostępniła danych o wynikach maturalnych studentów I roku) oraz Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu.
Poza tym – jak informuje Siwiński - przyjęto założenie, że jednostka prowadząca dany kierunek studiów musi posiadać przynajmniej jedno uprawnienie do nadawania stopnia doktora, bez względu na dziedzinę i dyscyplinę nauki.
W rankingu sklasyfikowane są więc wszystkie oferujące dany kierunek wydziały uczelni, które spełniają wstępne wymogi postawione przez kapitułę.
PAP - Nauka w Polsce
kflo/ agt/
Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl
© APLIT Wszelkie prawa zastrzeżone.