Centrum UNEP/GRID-Warszawa działa w ramach Programu Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska (UNEP). Jego przedstawiciele współpracują z wieloma partnerami, w tym podmiotami w strukturze ONZ, organizacjami międzynarodowymi, rządami, organizacjami pozarządowymi, światem nauki oraz sektorem prywatnym i podmiotami społeczeństwa obywatelskiego.
Pracodawcy RP oraz UNEP/GRID-Warszawa podpisując porozumienie zdecydowali, że będą współdziałać na poziomie przedsiębiorstw w zakresie efektywnego zarządzania zasobami naturalnymi, przy wdrażaniu strategii odpowiedzialnego biznesu w firmach oraz budowaniu platformy do wspólnych inicjatyw z zakresie przeciwdziałania zmianom klimatu.
- Podejmując się współpracy z Centrum UNEP/GRID-Warszawa zdecydowaliśmy, że będziemy się zajmować również wpływem przedsiębiorstw na środowisko naturalne – mówi Andrzej Malinowski, Prezydent Pracodawców RP.
Dodaje także, że aby sprostać większym oczekiwaniom rynku, spowodowanym wzrostem gospodarczym w Polsce, przedsiębiorcy powinni przyjąć aktywną postawę dotyczącą środowiska naturalnego (np. w zakresie wykorzystywania zielonej energii) i wdrażania innowacji poprzez zastosowanie nowych technologii.
Dlatego Pracodawcy RP w pełni popierają takie prośrodowiskowe inicjatywy, jak m.in. idea samospłacającego się domu.
- W naszych działaniach kładziemy duży nacisk na edukację na rzecz efektywnego zarządzania środowiskiem – mówi Maria Andrzejewska, Dyrektor Centrum UNEP/GRID-Warszawa. - Zaangażowanie przedsiębiorców ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia presji wywieranej przez nich na środowisko. Jesteśmy przekonani, że współpraca z Pracodawcami RP to ważny krok w stronę odpowiedzialnej, zgodnej z ideą zrównoważonego rozwoju działalności biznesowej.
Współpracę Pracodawców RP z UNEP/GRID-Warszawa rozpoczyna wspólna kampania społeczna „Przedsiębiorco - zrób prezent sobie i środowisku!”, w ramach której pracownicy firm dowiedzą się, w jaki sposób podczas swojej codziennej pracy wybierać rozwiązania przyjazne środowisku.
***
Centrum UNEP/GRID-Warszawa zostało utworzone w 1991 roku na mocy porozumienia pomiędzy Programem Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska (UNEP – United Nations Environment Programme) a Ministerstwem Środowiska. Celem Centrum jest wzmocnienie efektywnego zarządzania zasobami środowiska naturalnego na poziomie krajowym, regionalnym i globalnym, przez gromadzenie, analizowanie i upowszechnianie danych o środowisku. Centrum jest partnerem jednostek samorządowych, oświatowych oraz firm wdrażających politykę społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).
Program Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska (UNEP), powołany rezolucją Zgromadzenia Ogólnego ONZ nr 2997 z 15 grudnia 1972r., jest głosem w obronie środowiska w ramach systemu Narodów Zjednoczonych. UNEP działa jak katalizator, adwokat, nauczyciel i koordynator do promowania rozsądnego wykorzystywania i zrównoważonego rozwoju globalnego środowiska naturalnego. Aby tego dokonać, UNEP współpracuje z wieloma partnerami, w tym podmiotami Organizacji Narodów Zjednoczonych, organizacji międzynarodowych, rządów krajowych, organizacji pozarządowych, sektora prywatnego i społeczeństwa obywatelskiego.
***
Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej reprezentują 7 500 firm, zatrudniających ok. 4 mln pracowników. Organizacja, która powstała w listopadzie 1989 roku, działa w obszarach związanych z rozwojem przedsiębiorczości, wzrostem gospodarczym kraju i kwestiami społecznymi, w tym dotyczącymi ubezpieczeń społecznych, rynku i prawa pracy. Pracodawcy RP podejmują inicjatywy na rzecz przedsiębiorczości, innowacyjności, wykorzystania nauki do potrzeb gospodarki, a także w obszarze stanowienia prawa. Są obecni w pracach Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych. Organizacja jest członkiem Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (organu doradczego instytucji Unii Europejskiej). Prezydentem Pracodawców RP jest dr Andrzej Malinowski.
***
Kampania „Zrób prezent sobie i środowisku”:
Głównym celem kampanii jest podniesienie poziomu świadomości społeczeństwa (w tym przedsiębiorców) w zakresie zmian klimatu i wpływu człowieka na te procesy, a także kształtowanie pożądanych postaw i zachęcenie do podejmowania działań przyjaznych środowisku.
Projekt obejmuje:
- portal wiedzy www.ekoprezent.org
- kampanię radiową (spoty i audycje radiowe) na antenach radiostacji grupy Eurozet;
- kampanię internetową w: Onet.pl; serwisach Eurozet, portalach Partnerów medialnych oraz innych mediów wspierających;
- kampanię prasową w mediach ogólnoinformacyjnych, branżowych i biznesowych;
- konkurs fotograficzny „Mój ekodzień”
- wystawy zdjęć (wyłonionych w konkursie) „Mój ekodzień”
- piknik edukacyjny- kampanię edukacyjną skierowaną do przedsiębiorców: seminaria dotyczące tematyki CSR, smart driving experience – cykl min. 20 imprez łącznie dla 240 osób
- tematyczny business mixer, dedykowany portal wiedzy.
Więcej na: www.ekoprezent.org
Kampania jest dofinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
PRP
© APLIT Wszelkie prawa zastrzeżone.